Reisbranche laat minder validen in de kou staan
De vakantie komt er aan! Waar gaan we dit jaar naartoe? Tja. Voor een flink deel hangt dat af van het aanbod aan passende accommodatie. Want ik ben slecht ter been en reizen met beperkingen is niet zo makkelijk. En als minder valide heb je niet zoveel te kiezen. Veel aanbieders van accomodaties spelen niet in op onze noden. Het wordt dus weer een heel gezoek…
De mevrouw aan de telefoon was heel stellig. “Biensûr madame, ons hotel is goed toegankelijk voor mensen met beperkingen. Er zijn alleen een paar treetjes naar de eetzaal. Maar daarover hebben we nooit klachten gehad”.
Tegenvallers van formaat
Toen we in dat hotel aankwamen, bleken de ‘paar treetjes naar de eetzaal’ vijf onhandig hoge treden te zijn. In de gang naar onze kamer moest ik nog een niveauverschil overbruggen: weer twee hoge treden. En de douchebak stond op een betegelde verhoging: nóg een behoorlijk hoge opstap. Lelijke tegenvallers voor iemand met mijn beperkingen (onder andere een heel slechte rug en dito heupen).
Problemen? Voortijdig vertrek
Een en ander leverde inderdaad moeilijkheden op. En het bed was ook al niet best. Moesten we hier een week blijven tobben? De mevrouw van de telefoon wist zo gauw geen oplossing voor de problemen. Wij wel. We vertrokken de volgende dag. En zo gaat het vaker.
Wereld is vol obstakels
Want de wereld is nu eenmaal afgestemd op de mobiele meerderheid. Overal kom je als minder valide kleinere en grotere obstakels tegen. Heel gewone dingen waarvan niemand zich heeft gerealiseerd dat ze voor mensen met beperkingen problemen kunnen opleveren.
Aantal minder validen neemt toe
Jammer. Want er zijn al veel mensen met beperkingen en door de aanstormende Grijze Golf neemt hun aantal de komende jaren flink toe. De ouderdom komt nu eenmaal vaak met gebreken. Maar ook die ouderen willen reizen. Ook al is reizen met beperkingen een hele onderneming. Het begint al met het zoeken naar passende accommodatie.
Aanbod reisbureaus eenzijdig
Natuurlijk, je kunt gebruik maken van de diensten van reisbureaus die reizen voor minder validen aanbieden. Hun accomodaties zullen best in orde zijn. Maar de arrangementen en de veelal toeristische bestemmingen spreken ons niet aan. (En we zijn niet de enigen; zie het kader bij deze bijdrage.) We proberen daarom zelf leuke reisjes te organiseren.
Goede toegankelijkheid een must
We zoeken dus accommodatie op de begane grond of kamers die per lift bereikbaar zijn. Een douche is onontbeerlijk, een inloopdouche erg prettig. Evenals enigszins comfortabele stoelen. Openbare ruimtes als de ontbijtzaal moeten sowieso probleemloos toegankelijk zijn.
Boekingssites zijn onvolledig
Boekingssites en -apps helpen je maar een stukje op weg. Je kunt vaak wel accomodaties uitfilteren met een lift.
Ook gewone sites onduidelijk
Datzelfde geldt voor veel websites van
- hotels en aanverwante bedrijven
- particulieren die kamers of vakantiewoningen aanbieden.
Reizen met beperkingen tijdrovend
Bijna altijd moet je die aanbieders nog via de telefoon, e-mail en/of de boekingssite benaderen om aanvullende informatie te krijgen. Daarvoor zijn we niet te beroerd, maar bij ons ‘reisgedrag’ kost dat best veel tijd. Maar ja, reizen met beperkingen kost sowieso veel tijd, niet alleen tijdens de voorbereidingen…
Eigen lijst van B&B’s op de begane grond
Overigens hebben we het wat betreft de voorbereidingen door de jaren heen wel wat makkelijker gekregen. We hebben onder andere veel adressen verzameld van Franse B&B’s met kamers op de begane grond. Om mijn mede-beperkten te helpen, heb ik die in februari 2018 op deze site geplaatst. U kunt in die lijst per departement naar passende chambres d’hôtes zoeken. Dat scheelt een hoop tijd.
Praktijk kan flink tegenvallen
Al doende leer je natuurlijk en inmiddels weten we van tevoren ook wel vrij aardig het kaf van het accomodatiekoren te scheiden. Maar zelfs als alle seinen voor een bepaald logeeradres op groen staan, kan het reizen met beperkingen in de praktijk lelijk tegenvallen. Dan kom je toch nog gemene opstapjes en onneembare trapjes tegen. En soms een defecte lift…
Slepen met eigen hulpmiddelen
Om zulke ‘verrassingen’ het hoofd te bieden, nemen we – behalve een lijst met reserve-adressen – wat handige voorzieningen mee. Zoals
- handgrepen die je met zuignappen op gladde wanden van bijvoorbeeld badkamers kunt bevestigen. Erg handig als er geen handgrepen zijn of als ze op de verkeerde plaats zitten
- een oplegmatrasje om het ligcomfort op slechte matrassen wat te vergroten
- opblaas- en andere kussens om bijvoorbeeld de zitpositie op slechte stoelen te verbeteren.
Reizen met beperkingen = improviseren
Is een stoel echt te beroerd en heeft de verhuurder niets beters? Dan halen we soms – tot hilariteit van de andere gasten – maar een tuinstoel uit de auto. Je moet toch wat… Reizen met beperkingen blijft behelpen en improviseren.
Aanbieders, doe er wat aan!
Wat zou het fijn zijn als aanbieders van accommodatie
- meer aandacht zouden besteden aan de noden van minder validen en
- op hun site zouden vermelden wat je mag verwachten als reiziger met beperkingen.
Maatwerk is de toekomst
Ook boekingssites en -apps zouden meer informatie moeten opnemen voor deze categorie. Dat zal hen geen windeieren leggen. Niet alleen vanwege het stijgende aantal ‘beperkte’ reizigers. Maar ook omdat het naadloos past in dé trend op reisgebied: het bieden van zoveel mogelijk maatwerk (zie het kader hieronder).
Renske
Trend bij reizen: maatwerk!
Wat verwachten moderne reizigers van de reisbranche? Een persoonlijke benadering en vooral veel meer maatwerk. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Blauw Research in opdracht van Webloyalty.
Veel reizigers vinden op de sites van reisorganisaties niet wat ze zoeken. Van de ondervraagden mist 29% aanbiedingen die aansluiten op hun interesses. Bij hoger opgeleiden ligt dat percentage zelfs op 39. Verder verwacht 55% dat de reisaanbieder inspirerende informatie biedt en 57% verwacht aanvullende producten en diensten om de vakantie nóg leuker te maken.
Reiziger stelt hoge eisen
Wat verwacht de reiziger nog meer? De reisaanbieder moet
- het hen ook na het boeken zo makkelijk mogelijk maken (78%)
- op een persoonlijke manier met hen communiceren (63%)
- voor hen klaarstaan als het nodig is (72%)
- via elk gewenst kanaal informatie over de reis bieden (71%)
Reizen met beperkingen makkelijker?
De reisbranche mag wel opschieten. Want maar liefst 94% van de consumenten verwacht dat ze binnen 5 jaar alle aspecten van een reis online kunnen regelen. En er zijn nog maar heel weinig sites waarop dat kan. Nu maar hopen dat die reisaanbieders ook reizen met beperkingen beter faciliteren. Ik volg de ontwikkelingen op de voet…