‘Websites van musea bieden onjuiste informatie’

Renske Cramer Creatief artikel over websites van musea foto van zaal met schilderijen in museum

Nieuwe award moet achterblijvers inspireren tot verbeteren website

 
Portret van Renske CramerOnoverzichtelijke sites, ontbrekende openingstijden, weinig inspiratie en geen contactmogelijkheden. Dat is kort samengevat de kritiek van de consument op de meeste websites van musea. Veel musea slagen er niet in om bezoekers online goed te informeren. Laat staan dat ze hen kunnen verleiden tot een bezoek aan het museum.

De website Museumkwartier.nl onderzocht de sites van 980 musea en kwam tot de conclusie dat het online voorlichten van mogelijke bezoekers nog heel amateuristisch gebeurt. Dit ondanks het feit dat juist de teruglopende bezoekersaantallen het belangrijkste probleem van veel musea zijn.

‘Websites van musea vaak hopeloos verouderd’

Initiatiefneemster Jennifer van Bastelaar: “Het is schokkend om te zien hoe vaak de websites van musea hopeloos verouderd zijn. Er staan bijvoorbeeld openingstijden op uit 2013 en het laatste nieuws stamt uit 2012. Vaak is er geen contactinformatie te vinden. Dit ontneemt bezoekers de kans om het museum te gaan bezoeken, iets waar musea juist veel behoefte aan hebben.”

Uitzonderingen bevestigen de regel

Musea die er positief uitsprongen, beloonde Museumkwartier.nl met de Museum Ontdekking-award. Dat is een prijs voor musea die innovatief, actueel en vernieuwend zijn. De musea zijn beoordeeld op drie criteria: sociale interactie, verrassende elementen en actuele informatievoorzieningen, zoals de bereikbaarheid per openbaar vervoer en faciliteiten in het museum.

Museum Ontdekking 2015-awards

De Museum Ontdekking 2015-awards zijn dit jaar voor het eerst uitgereikt. Dit zijn enkele van de 31 musea die er een in de wacht sleepten:

Hier vindt u het juryrapport en de overige winnaars.

Musea hebben stoffig imago

Met gemiddeld 24 miljoen bezoekers per jaar behoren de musea tot de belangrijke culturele trekpleister van Nederland. Maar volgens Van Bastelaar hebben ze een ouderwets, stoffig imago. “Anno 2015 is dat absoluut niet meer nodig. Met het uitreiken van onze awards laten we zien dat veel musea juist goed inspelen op de actualiteiten en vernieuwingen die nodig zijn om bezoekers te blijven trekken”, zegt ze.

Musea, benut jullie mogelijkheden!

Leuk initiatief, deze award! Ook ik verbaas me regelmatig over de websites van musea. Het is heel jammer dat ze de vele, inspirerende mogelijkheden van moderne sitebouw en van het internet (sociale media!) niet beter benutten. Als de musea ook een jonger publiek willen aanspreken, zullen ze echt beter hun best moeten doen. Musea, jullie hebben zoveel moois en interessants te bieden. Doe er toch wat (meer) mee, óók op internet!

Renske