Passies? Volg ze voor het te laat is!

Renske Cramer Creatief artikel volg je passies vrouw die aan het schilderen is op een strand

Onderzoek Côte d’Or toont aan: onze passies zijn sluitpost !

 
Portret van Renske CramerHebt u dat nou ook? U bent bijvoorbeeld dol op Indiaas koken, moderne architectuur, gitaar spelen, aquarelleren of zweefvliegen, maar u komt er nauwelijks aan toe. Dat reisje naar Berlijn is er ook nog steeds niet van gekomen, terwijl u toch zo graag reist en dat tripje al heel lang op de planning staat. Troost u, wij zijn niet de enigen die weinig met onze passies doen… Wat doen we verkeerd? En hoe lossen we het op?

De laatste tijd doe ik het steeds vaker: terugkijken op mijn leven. Dat schijnt bij mijn leeftijd te horen: veel zestigplussers overkomt het. Als ik de balans van al die voorbijgevlogen decennia opmaak, zie ik dat ik nog heel wat te doen heb. Want veel dingen die ik vroeger zo dolgraag wilde, heb ik helaas niet gerealiseerd. Nog steeds niet.

Overvallen door nu-of-nooitgevoel

Dat is behoorlijk deprimerend. Ik ben echt een beetje bevangen door het nu-of-nooitgevoel. Als ik nog een paar van mijn leuke plannen wil realiseren, moet ik opschieten. De tijd vliegt en voor je het weet, schuifel je achter een rollator. Of ben je er nog veel erger aan toe. Hoeveel jaren zou ik sowieso nog te leven hebben? En wat wil ik in die tijd beslist nog proberen te verwezenlijken?

Mijn verf blijft vaak onaangeroerd in de kast staan, terwijl ik zo dol ben op schilderen.

Elke dag probeer ik een à twee uurtjes te schilderen. Maar dat schiet er maar al te vaak bij in.

Steeds weer die Waan van de Dag

Al terugkijkend vraag je je ook af waarom je zélfs de goed haalbaar lijkende plannen voor je diverse passies niet hebt verwezenlijkt. Het antwoord is eenvoudig: steeds weer liet je je overrompelen door de waan van de dag. Altijd waren er dingen die méér haast hadden, zoveel belangrijker waren. (Of belangrijker leken, want achteraf valt hun grote belang niet zelden enorm mee…). En die verdraaide waan van de dag beheerst in feite nog steeds een deel van mijn leven. :-(

Creatief schrijven wil ik de komende jaren veel vaker gaan doen.

Creatief schrijven wil ik de komende jaren veel vaker gaan doen. Ik vind dat zo leuk!

Ellenlange to do-lijsten

In mijn omgeving hoor ik dezelfde geluiden. “Hoezo passies, hoezo leuke plannen? Joh, ik ben al blij als ik met het hele circus heelhuids de dag doorkom. Wil je mijn to do-lijst eens zien?” pufte mijn vriendin M., die een drukke baan combineert met Het Huishouden en de zorg voor twee levendige tieners. “Vorige maand heb ik een leuk blad gekocht om even te ontsnappen aan die dagelijkse mallemolen. Ik heb het nog niet eens in mijn hánden gehad. Laat staan dat ik erin heb gelezen.” Hoe herkenbaar. Ik heb ook nog een stapeltje achterstallig leesvoer liggen. Het ligt er al een hele tijd… En dan heb ik nog niet eens een gezin.

Onderzoek naar passies

En zo vergaat het heel veel mensen. Ze laten zich voortdurend afleiden, of het nu door écht belangrijke zaken is of niet. Dat blijkt ook uit een recent onderzoek van chocoladeproducent Côte D’Or. Het bedrijf heeft 1.000 Nederlandse mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar laten ondervragen over hun passies en de mate waarin ze daarmee bezig kunnen zijn.

Mijn oude, trouwe Nikon staat te verstoffen in de kast. Toch is fotograferen een van mijn passies.

Mijn oude, trouwe Nikon ligt het grootste deel van het jaar onaangeroerd in de kast. Best jammer eigenlijk.

Reizen en ontwikkeling scoren hoog

Van de Nederlanders koestert 64% een kleine of grote passie waaraan ze veel waarde hechten. Het gaat vooral om

  • reizen (37%)
  • persoonlijke ontwikkeling (25%)
  • het huis renoveren (25%)

Vrouwen vinden dat laatste belangrijker dan mannen (28%, tegen 22% van de mannen). Dat verbaast me niet. Maar wat vinden mannen dan belangrijk?

Wat ik nog allemaal wil 

Vanaf nu ;-) wil ik

Mannen gaan voor werk en relatie

Mannen zijn qua passies meer geïnteresseerd in

  • het verbeteren van hun relatie (26%, tegen 20% van de vrouwen)
  • uitdagingen op professioneel gebied (17%, tegen 24% van de vrouwen)

Dat mannen het verbeteren van hun relatie belangrijker vinden dan vrouwen, verbaast me wel een beetje. Ik had verwacht dat het omgekeerd zou zijn (sorry, heren ;-) ).

Reizen door de bergen doe ik graag, maar het komt er nauwelijks meer van.

Reizen is een van mijn grote passies, maar het komt er nauwelijks meer van.

Passies vaak een sluitpost

Helaas komen de ondervraagden niet vaak aan hun passies toe. Maar liefst 69% geeft aan dat het een maand of zelfs langer geleden is dat ze ermee bezig waren. Belangrijkste redenen:

  • familieverplichtingen
  • tijdgebrek
  • gebrek aan geld

Ook angsten spelen een rol

Wat vaak ook een rol speelt:

  • gebrek aan kennis
  • faalangst
  • angst voor het onbekende
  • activiteiten die op dat moment belangrijker zijn
Op mijn salontafel stapelen de ongelezen boeken en tijdschriften zich op. Geen tijd...

Tijdschriften, boeken? Ik kom er nauwelijks aan toe…

Jongeren gevoeliger voor sociale druk

Kijken we verder naar de verschillen tussen mannen en vrouwen, dan valt op dat familieverplichtingen vooral vrouwen parten spelen (26%, tegen 18% voor de heren). Tja, dáár kijk ik dan weer niet van op… En Nederlanders tussen 25 en 34 jaar laten zich significant vaker tegenhouden door faalangst, sociale druk en angst voor het onbekende dan andere leeftijdsgroepen.

Voorkom spijt, ga ervoor!

Wat jammer toch allemaal… Heel wat van die mensen zullen later spijt hebben dat ze niet meer met hun passies hebben gedaan. Passies moeten geen luxe of sluitposten zijn. Ze zijn heel belangrijk voor een mens. Helaas kom je daar vaak veel te laat achter. Maar ik ga het nu echt anders doen. Beter laat dan nooit. Hebt u passies? Ga er dan ook voor. Begin morgen en laat u alleen afleiden door dingen die u veel later hoogstwaarschijnlijk óók nog belangrijk vindt. Anders krijgt u later veel spijt. Ik weet waarover ik praat…

Renske
P.S. Waarom Côte d’Or dit onderzoek heeft laten uitvoeren? De lekkersproducent wil 10 Nederlanders helpen bij het realiseren van passies of ultieme ervaringen die al veel te lang op hun ’to-do lijstje’ staan. Daartoe heeft het concern de ‘True Pleasure’-campagne gelanceerd. Lees meer op de site of op Facebook. Leuk initiatief!