Mijn poëzie: schilderen met taal

Renske Cramer Creatief header pagina poëzie met vulpen Meteen wat poëzie lezen? Scroll naar beneden. Daar vindt u een aantal gedichten.

Poëzie als abstracte schilderijen, maar niet hermetisch

 

Hebt u belangstelling voor poëzie? Dan vertel ik u graag iets over mijn werk. Ik schrijf al sinds mijn 14de jaar gedichten. De voorbije 50 jaar heb ik geëxperimenteerd met allerlei dichtvormen. Geleidelijk ontstond mijn huidige stijl. De betekenis van mijn poëzie is niet altijd makkelijk te doorgronden. De gedichten doen soms denken aan abstracte schilderijen, maar dan gemaakt van taal. Toch is het geen hermetische poëzie. Elk gedicht is te duiden en bevat een verhaal.

In de eerste klas van de middelbare school maakte ik kennis met serieuze poëzie. Ik weet het nog goed: tijdens de lessen Nederlands lazen we gedichten uit een dunne bloemlezing die Palet heette. Aanvankelijk vond ik die gedichten niet zo boeiend. Maar ik trof het met de leraar Nederlands: met zijn enthousiasme wist hij mijn belangstelling voor poëzie te wekken.

Belangstelling voor moderne poëzie

Al snel begon ik ook op eigen houtje moderne gedichten te lezen. Eerst natuurlijk alleen in het Nederlands, maar naarmate mijn talenkennis groeide ook in het Engels, Duits en Frans. Ik ontwikkelde al snel een grote belangstelling voor sonnetten. Op een gegeven moment heb ik geprobeerd zelf een sonnet te schrijven. Dat was niet eenvoudig, maar het resultaat was niet eens onaardig.

Beginfase: veel sonnetten

Vanaf dat moment ben ik structureel poëzie (en proza) gaan schrijven. Aanvankelijk veel sonnetten, helemaal volgens de regeltjes. Ik heb zelfs nog eens een compleet bundeltje geschreven voor iemand op wie ik erg verliefd was. Het werd ontroerd aanvaard, maar tot een relatie is het helaas nooit gekomen. ;-)

Naar poëzie zonder regeltjes

Na enige tijd begon ik – mede onder invloed van moderne dichters uit die tijd – allerlei regeltjes los te laten. Rijm en metrum bij voorbeeld. En rigide structuren, zoals die van het sonnet. Zulke regels voelden als een keurslijf, dat mijn expressie in de weg stond. Ik wilde onbelemmerd kunnen opschrijven wat ik op mijn hart had, zij het op een poëtische manier. Ik experimenteerde er lustig op los.

Inhoud staat voorop

Dat onbelemmerd opschrijven is nog steeds mijn uitgangspunt, maar ik heb toch niet alle regels over boord gegooid. Zo probeer ik rekening te houden met afbreekregels, met het ritme en met de muzikaliteit van een gedicht. Die maken poëzie behapbaarder voor de lezer. Ik test altijd of een gedicht goed (voor) te lezen is. Een en ander wel zonder concessies te doen aan de inhoud. Die staat te allen tijde voorop.

Dé inspiratiebron voor poëzie: schilderen

Ingevingen voor mijn gedichten krijg ik op allerlei plekken en momenten. Maar dé inspiratiebron is toch het schilderen. Zoals u op deze pagina kunt lezen, ben ik sinds mijn jeugd dol op tekenen en schilderen. Al schilderend komen er vaak hele flarden poëzie boven drijven. Een deel daarvan is bruikbaar en leidt uiteindelijk tot een gedicht.

Renske Cramer Creatief artikel poëzie schilderen als inspiratiebron voor poëzie

Het schilderen is mijn belangrijkste inspiratiebron voor poëzie.

Langdurig schaven aan gedichten

Maar dat gebeurt pas na langdurig schaven; ik doe meestal erg lang over het produceren van gedichten. Soms leg ik ze een hele tijd terzijde. Daarna kijk ik wat me er al dan niet aan bevalt en kan ik ze opeens in één ruk afwerken.

Wandelen als inspiratiebron

Ook wandelen in de natuur was voor mij een heel belangrijke inspiratiebron. Al kuierend door het bos of door heuvel- en berglandschappen (mijn favoriete wandellocaties) kwam ik tot rust en ook dan kwamen er flarden poëzie in me op. Maar inmiddels ben ik slecht ter been; ik kan maar een klein stukje lopen. Reizen is vrijwel onmogelijk. Erg jammer, want ik reisde graag en vaak. Maar ja, de ouderdom komt voor velen nu eenmaal met gebreken…

 


Wilt u wat gedichten lezen?

Hieronder staan links naar enkele gedichten. Onder die gedichten staat een link naar schilderijen die me (mede) tot het schrijven inspireerden.

Een tip: probeer niet meteen de betekenis van een gedicht te doorgronden. Lees het eerst rustig door en onderga de emoties en gevoelens die het in u oproept. Ga op basis daarvan op zoek naar de betekenis.

De magie van het nét niet begrijpen

Komt u er niet helemaal uit? Misschien geniet u daardoor wel des te meer van het gedicht! Voormalig directeur Bas Kwakman van Poetry International zei in een interview met NOS.nl:

‘Eigenlijk is poëzie de magie van het net niet begrijpen. Het raakt je, maar je weet niet precies waarom. Als een gedicht helemaal duidelijk is, is het al snel saai. Juist het niet helemaal begrijpen geeft het betekenis. Dat mysterie is de kracht, wat mij betreft.’

Daarmee ben ik het helemaal eens. En hetzelfde geldt wat mij betreft voor beeldende kunst.

Links naar enkele van mijn gedichten


landschap ontleed
einde van een reis
nachtvlucht