Hotels: mijn top-13 van overnachtingsergernissen

Renske Cramer Creatief artikel 13 grootste hotelergernissen foto van gang van hotel

Bed & breakfast: vaak meer waar voor je euro’s. En soms zelfs voor minder geld!

 
Portret van Renske CramerDe laatste 10 jaar doe ik het steeds vaker: hotels pakken als de dag me wat al te lang wordt. Maar zo langzamerhand heb ik er genoeg van. Ik overnacht liever in een goede (!) bed & breakfast.
 
 

U kent dat wel. Je moet een flink stuk rijden naar een zakelijke of privé-afspraak. Voor je het weet, is het laat geworden. En dan moet je nog helemaal terug naar huis. In ons land betekent dat niet zelden een paar uur van de ene file naar de andere. En dus vervelend laat thuis komen.

Overnachting in hotels niet altijd pretje

Als ik die bui zie hangen, zoek ik liever een hotel in de buurt van mijn afspraak. Zeker als het ook nog eens vroeg donker wordt en/of het slecht weer is. Ik ga dan een kleinigheidje eten, werk mijn telefoontjes en mails af, lees nog even wat en ga dan naar bed. De volgende dag ga ik uitgerust (en als het even kan na de spits!) weer de weg op. Naar huis of naar een volgende afspraak. Maar zo’n overnachting is niet altijd een pretje.

Geluidsisolatie hotels vaak onvoldoende

Bijvoorbeeld als de geluidsisolatie van het hotel te wensen overlaat (en dat is jammer genoeg vaak het geval). Soms heb je dan de pech dat er in de kamer naast je een asociaal type huist, dat bijvoorbeeld tot diep in de nacht naar bedenkelijke films kijkt. ‘Uiteraard’ met het geluid op 10.

Overnachten in hotels: soms een uitkomst, soms een vervelende ervaring...

Overnachten in hotels: soms een uitkomst, soms een vervelende ervaring…

Enige remedie: oordopjes

Of je wordt wakker van een clubje aangeschoten toeristen. Of van een paar zakenjongens, die na een avondje netwerken aan de bar nog even op luide toon napraten op de gang.

Mijn belangrijkste hotelergernissen

  • ontoereikende geluidsisolatie
  • een niet goed schoongemaakte (bad)kamer
  • een slecht bed (ook meer regel dan uitzondering!)
  • oncomfortabel zitmeubilair
  • slechte verlichting
  • te weinig ruimte om spullen neer te leggen/op te hangen
  • weinig of geen ruimte om te werken
  • een haperende wifiverbinding (en dat in deze tijd…)
  • onvoldoende mogelijkheden om het binnenklimaat van je kamer te regelen
  • douchewater met een sterk wisselende temperatuur
  • een karig en/of duur ontbijt
  • enge en/of dure parkeermogelijkheid

En vervolgens de deur van hun kamer hard achter zich dichtgooien. Mijn verdediging tegen dergelijk ongerief ? Goede oordopjes. Klagen heeft meestal niet veel zin. En zo zijn er wel meer dingen die overnachtingen in binnen- en buitenlandse hotels tot een minder prettige ervaring kunnen maken (zie het groene kader).

Service hotels wisselt sterk

O ja, en dan is er natuurlijk nog De Service. Die is in ons land – om het maar eens voorzichtig uit te drukken – van wisselend niveau. Vooral in grote steden wil de dienstverlening in hotels nog wel eens tegenvallen. Ach ja, de mensen komen toch wel… Maar ik liever niet. Als het kan, wijk ik uit naar Het Platteland. En als ik in oost-Nederland ben, ga ik ook nog wel eens de Duitse grens over. Daar tref je vaak heel goede kleinere hotels aan.

Liever bed & breakfast dan hotels

Gelukkig komen er ook in ons land almaar meer bed & breakfast-bedrijfjes. De kwaliteit van die kamers wordt steeds beter. Daarom kies ik tegenwoordig liever voor een goede bed & breakfast dan voor hotels. Je slaapt er sowieso rustiger, parkeren en wifi vormen meestal geen probleem en de service en het ontbijt zijn vaak prima. Leve de kleinschaligheid!

Renske
 
Lees ook:  Waarom reizen met een beperking onnodig moeilijk is

 
 
Dit artikel is eerder in gewijzigde vorm verschenen op mijn oude weblog.